Hvad gemmer der sig bag:
Jørgen F. Bak - Datakontoret - Aarhus Universitet
Allerførst er det ikke en opfordring til at anskaffe en divaneser til kontoret - snarere
tværtimod. Begrebet rummer blandt andet følgende:
- Arbejdsglæde kan udtrykkes som 'god tid'. Der kan også være en stor tilfredsstillelse
ved at få skovlet et kæmpebjerg af sager igennem maskineriet, og det letter når
samarbejdet fungerer.
- Det personlige velvære er vigtigt. Man er mere produktiv når man har det godt - men
man skal passe på at det ikke leder til en stress-situation.
- Kundeservice er blandt andet at der hurtigt bliver givet et svar - så ved en henvendelse
er det vigtigt at kunne sige, eller signalere, at 'jeg har god tid'. Der er ikke noget mere
frustrerende end at stå og vente i en kø eller høre en telefon spille tåbelig musik.
- KVALITET fremfor KVANTITET. For at få god tid må man også kunne sige fra, og
derfor skal man altid være opmærksom på hvor meget 'varm luft' der er i en givet
opgave. Det skal ikke længere være prestige i at kunne sige 'jeg/vi har altid så travlt'.
Vi er et godt stykke af vejen. De fleste medarbejdere i administrationen har 'god tid', som det
bl.a. fremgår af Anders Kragh Moestrups tilfredshedsundersøgelse. Jeg har med forfatterens
tilladelse illustreret top-tre placeringerne (PDF-fil).
Hent PDF-udgaven af 'Jeg har god tid'-terningen, og byg den selv.
Skrevet af Jørgen F. Bak
Q:\FOREDRAG\KVALITET\GODTID\GODTID.WPD - 1. december 1997